Statut

Rozdział 1

Nazwa, teren działania, siedziba władz, charakter prawny

§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę: Lubelski Sportowy Klub Taekwon-do, zwane dalej Klubem.

 

§ 2
Terenem działania Klubu jest województwo lubelskie, a siedzibą władz jest miasto Lublin.

 

§ 3
Klub, jako stowarzyszenie kultury fizycznej nie prowadzące działalności gospodarczej, podlega wpisowi do ewidencji na podstawie przepisów art. 4 ust. 7 ustawy o sporcie. Klub posiada osobowość prawną.

 

§ 4
Klub działa zgodnie z ustawą Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawą z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie i niniejszym statutem.

 

§ 5
Klub posiada swój symbol i znak oraz używa pieczęci zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

 

§ 6
Klub opiera swoją działalność na pracy społecznej swoich członków. Do prowadzenia swoich spraw Klub może zatrudniać pracowników.

 

§ 7
Klub może być członkiem innych organizacji i związków sportowych umożliwiających lepsze warunki działania.

Rozdział 2

cele i środki działania

§ 8
Celem działania Klubu jest:

  1. nauczanie, promocja i rozwój Taekwon-do oraz szeroko rozumianej samoobrony;
  2. realizacja zadań publicznych w zakresie:
    1. podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
    2. ochrony i promocji zdrowia;
    3. działania na rzecz osób niepełnosprawnych;
    4. nauki, edukacji, oświaty i wychowania;
    5. krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży;
    6. upowszechniania kultury fizycznej i sportu;
    7. porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym;
    8. profilaktyki uzależnień od środków psychoaktywnych;
    9. działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy pomiędzy społeczeństwami.

§ 9
1. Klub realizuje swoje cele w szczególności poprzez:

  1. Prowadzenie i organizowanie szkolenia zawodników.
  2. Szkolenie i doskonalenie kadry trenersko – instruktorskiej oraz sędziów we współpracy z odpowiednimi instytucjami i organizacjami.
  3. Prowadzenie i organizowanie kontaktów sportowych z innymi jednostkami kultury fizycznej w kraju i za granicą.
  4. Udział w systemie współzawodnictwa sportowego.
  5. Organizowanie zgrupowań sportowych, konsultacji, seminariów, obozów turystyczno-wypoczynkowych.
  6. Organizowanie egzaminów na stopnie szkoleniowe i mistrzowskie zgodnie z obowiązującymi w tej mierze przepisami.
  7. Promocję, w tym także: pisanie, wydawanie, rozpowszechnianie książek, broszur, pism specjalistycznych i popularnych, publikacji i innych materiałów szkoleniowo-informacyjnych dotyczących Taekwon-do i pokrewnych dyscyplin sportowych.
  8. Dystrybucję i sprzedaż gadżetów okolicznościowych, pamiątek, ubiorów sportowych oraz sportowego sprzętu specjalistycznego związanych z promocją prowadzonych przez Klub dyscyplin sportu.
  9. Czuwanie nad należytym poziomem etycznym zawodników.
  10. Współdziałanie z władzami sportowymi, państwowymi i samorządowymi w celu zapewnienia swoim członkom właściwych warunków do uprawiania Taekwon-do.

2. Do realizacji swoich celów, o których mowa w ust. 1, Klub może zatrudniać pracowników specjalistów w swoich dziedzinach.

Rozdział 3

członkowie Klubu, ich prawa i obowiązki

§ 10
Członkowie Klubu dzielą się na:

  1. Zwyczajnych.
  2. Wspierających.
  3. Honorowych.

§ 11

  1. Członkiem zwyczajnym Klubu może być każda osoba fizyczna mająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych, która wniesie pisemną deklarację przystąpienia do Klubu i zostanie przyjęta przez Zarząd.
  2. Małoletni poniżej 18 lat mogą za zgodą przedstawicieli ustawowych należeć do Klubu bez prawa korzystania z biernego i czynnego prawa wyborczego oraz głosu stanowiącego na Walnych Zebraniach.

§ 12

  1. Członkiem wspierającym mogą być osoby prawne i pełnoletnie osoby fizyczne, które zgłoszą chęć niesienia pomocy materialnej i innej dla Klubu oraz zostaną przyjęte przez Zarząd.
  2. Członek wspierający i honorowy będący osobą prawną działa w Klubie przez pełnomocnika.

§ 13

  1. Członkiem honorowym może być osoba fizyczna lub prawna, która wniosła szczególne zasługi dla rozwoju klubu.
  2. Godność członka honorowego nadaje Zarząd Klubu.
  3. Członkowie honorowi zwolnieni są z opłacania składek członkowskich.

§ 14
Członkowie zwyczajni zobowiązani są:

  1. Realizować cele statutowe Klubu.
  2. Przestrzegać postanowień statutu Klubu, jak również uchwał podjętych przez jego organy.
  3. Systematycznie i terminowo opłacać składki członkowskie oraz wpisowe. Z opłacania składek zwolnieni są założyciele Klubu.
  4. Chronić własność Klubu jako wspólne dobro wszystkich jego członków.

§ 15
Członek zwyczajny Klubu ma prawo do:

  1. Uczestniczenia w zebraniach członków Klubu oraz wybierania i być wybieranym do Władz Klubu.
  2. Poddawania ocenie działalności Klubu oraz wysuwania stosownych wniosków i postulatów wobec Władz Klubu.
  3. Korzystania ze wszystkich urządzeń i sprzętu sportowego będącego własnością Klubu oraz innych udogodnień, jakie stwarza Klub swoim członkom.
  4. Reprezentowanie barw Klubu w zawodach i imprezach sportowych oraz noszenia odznak Klubu.

§ 16
Członkowie wspierający i honorowi mają prawa członków zwyczajnych oprócz czynnego prawa wyborczego i głosu stanowiącego na Walnym Zebraniu.

 

§ 17
Członkostwo w Klubie ustaje na skutek:

  1. Śmierci członka.
  2. Wystąpienia z Klubu zgłoszonego na piśmie po uprzednim uregulowaniu zobowiązań finansowych.
  3. Wykluczenia z Klubu decyzją Zarządu Klubu w przypadku:
    1. działania na szkodę Klubu,
    2. nie przestrzegania postanowień Statutu, regulaminów i przepisów,
    3. nie opłacenia przez trzy miesiące składek członkowskich.
  4. Rozwiązania się Klubu.

 

Rozdział 4

władze klubu

§ 18
Władzami Klubu są:

  1. Walne Zebranie.
  2. Zarząd.
  3. Komisja Rewizyjna.

§ 19
Kadencja Władz Klubu trwa sześć lat.

 

§ 20
Najwyższą Władzą Klubu jest Walne Zebranie, które zwoływane jest przez Zarząd Klubu w trybie zwyczajnym raz na dwa lata.

 

§ 21
Walne Zebranie podejmuje uchwały we wszystkich sprawach Klubu, w szczególności:

  1. Planów działania Klubu.
  2. Sprawozdań z działalności ustępujących Władz Klubu.
  3. Udzielania absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej.
  4. Wyboru Prezesa Klubu, Zarządu, Komisji Rewizyjnej.
  5. Odwołania Prezesa Klubu, Zarządu, Komisji Rewizyjnej w trakcie kadencji w przypadku działania na szkodę Klubu.
  6. Zmian w Statucie.
  7. Odwołań od decyzji Zarządu w sprawie wykluczenia bądź zawieszenia w prawach członka Klubu.
  8. Rozwiązania się Klubu.

§ 22
Walne Zebranie jest prawomocne przy obecności co najmniej 2/3 członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, w drugim terminie bez względu na ilość obecnych członków uchwały Walnego Zebrania są prawomocne.

 

§ 23
Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów, o ile inne postanowienia Statutu nie stanowią inaczej.

 

§ 24
Nadzwyczajne Walne Zebranie może być zwołane na wniosek Zarządu Klubu, Komisji Rewizyjnej lub pisemny wniosek 3/4 ogółu członków Klubu.

 

§ 25
Zarząd Klubu jest zobowiązany zwołać Walne Zebranie w trybie nadzwyczajnym w ciągu 60 dni od chwili otrzymania wniosku w tej sprawie. Przedmiotem jego obrad mogą być tylko sprawy, dla których zostało zwołane.

 

§ 26
O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania zawiadamia członków Zarząd Klubu, na co najmniej 14 dni przed terminem zebrania.

§ 27
W Walnym Zebraniu biorą udział:

  1. Członkowie zwyczajni – z głosem stanowiącym.
  2. Członkowie honorowi, wspierający i zaproszeni goście – z głosem doradczym.

§ 28
Głosowanie w Walnym Zebraniu jest jawne.

 

§ 29
Wybór Władz Klubu odbywa się w głosowaniu jawnym lub tajnym, w zależności od decyzji Walnego Zebrania.

 

§ 30
Zarząd Klubu składa się z 3-5 osób, w tym Prezesa, Wiceprezesa i Sekretarza. Zarząd konstytuuje się w ciągu 7 dni po wyborach.

 

§ 31
Do kompetencji Zarządu należy:

  1. Reprezentowanie Klubu za zewnątrz.
  2. Realizowanie uchwał Walnego Zebrania.
  3. Kierowanie całokształtem działalności Klubu.
  4. Sprawowanie zarządu majątkiem Klubu.
  5. Uchwalanie planów działania i planów finansowych Klubu.
  6. Realizacja wytycznych organów nadrzędnych w zakresie rozwoju Taekwon-do.
  7. Powoływanie i odwoływanie pełnomocników Zarządu, komisji roboczych oraz zatrudnianie i zwalnianie pracowników Klubu.
  8. Przyjmowanie członków Klubu, ustalanie wysokości wpisowego, składek i opłat członkowskich.
  9. Dokooptowanie 1/3 liczby członków Zarządu, którzy ubyli w trakcie kadencji.
  10. Podejmowanie innych spraw niezastrzeżonych do kompetencji pozostałych Władz Klubu.

§ 32
Zarząd ma prawo dokooptować nowych członków na miejsce tych, którzy ubyli, nie więcej jednak niż 1/3 ogólnej liczby członków wybranych przez Walne Zebranie.

 

§ 33
W posiedzeniu Zarządu biorą udział jego członkowie z głosem stanowiącym, członkowie Komisji Rewizyjnej, inne osoby zaproszone mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.

 

§ 34
Uchwały Zarządu Klubu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków. W razie równej liczby głosów rozstrzygający jest głos Przewodniczącego posiedzenia.

 

§ 35
Posiedzenia Zarządu Klubu zwoływane są w miarę potrzeb. Pomiędzy posiedzeniami Zarządu, Klubem kieruje prezes, a w czasie jego nieobecności inny upoważniony członek Zarządu.

 

§ 36
Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków, w tym Przewodniczącego i Sekretarza.

 

§ 37
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:

  1. Czuwanie nad całokształtem działalności Klubu, a w szczególności jego Zarządu.
  2. Kontrolowanie działalności statutowej i finansowej Klubu, co najmniej raz w roku.
  3. Badanie okresowych sprawozdań i bilansów.
  4. Żądanie wyjaśnień i występowanie z ocenami, wnioskami i zaleceniami wynikającymi z kontroli.
  5. Składanie sprawozdań ze swojej działalności Walnemu Zebraniu i występowanie z wnioskiem w przedmiocie absolutorium dla ustępującego Zarządu.

§ 38
Komisja Rewizyjna może dokooptować do 1/3 swojego składu członków w miejsce członków, którzy ubyli w trakcie kadencji.

Rozdział 5

nagrody i kary

§ 39
Członkowie Klubu za wzorowe wykonywanie swoich obowiązków oraz aktywny udział w działalności Klubu mogą być wyróżniani lub nagradzani w formie:

  1. Pochwały ustnej lub na piśmie.
  2. Dyplomu uznania.
  3. Nagrody pieniężnej lub rzeczowej z zachowaniem obowiązujących przepisów prawnych.

§ 40
Za naganne zachowanie, uchybienia oraz nieprzestrzeganie Statutu, uchwał i regulaminów na członków Klubu mogą być nakładane następujące kary:

  1. Upomnienie ustne.
  2. Upomnienie pisemne.
  3. Nagana na piśmie.
  4. Nagana z ostrzeżeniem.
  5. Zawieszenie w prawach członka.
  6. Wykluczenie.

§ 41
Członkowie zawieszeni lub wykluczeni mają prawo odwołania się od decyzji Zarządu Klubu do Walnego Zebrania w ciągu 30 dni od chwili otrzymania pisemnej uchwały Zarządu.

Rozdział 6

majątek klubu

§ 42
Majątek Klubu stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.

 

§ 43
Na fundusze Klubu składają się:

  1. Składki członkowskie oraz wpisowe.
  2. Opłaty za treningi i organizację zawodów.
  3. Darowizny, spadki i zapisy.
  4. Dotacje i subwencje.
  5. Kredyty i pożyczki.
  6. Dochody z własnej działalności statutowej i majątku oraz inne wpływy.

§ 44
Zarząd Klubu może zaciągać kredyty i pożyczki do wysokości ustalonej przez Walne Zebranie.

 

§ 45
Dla ważności oświadczenia woli dotyczących praw i zobowiązań majątkowych Klubu wymagany jest podpis Prezesa Klubu lub innego upoważnionego członka Zarządu.

 

§ 46
Do aktu nabycia, pozbycia się lub obciążenia majątku nieruchomego wymagana jest uchwała Zarządu Klubu.

 

§ 47
Zakres i zasady działalności finansowej Klubu regulują obowiązujące przepisy ogólne.

Rozdział 7

zmiany statutu i rozwiązanie się klubu

§ 48
Zmiana Statutu lub rozwiązanie się Klubu może nastąpić na mocy uchwały Walnego Zebrania podjętej większością 3/4 liczby głosów w obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby uprawnionych do głosowania.

 

§ 49
Zmiana Statutu wymaga wpisu do ewidencji zgodnie z trybem przewidzianym dla rejestracji stowarzyszeń.

 

§ 50
Uchwała o rozwiązaniu Klubu winna wyznaczyć likwidatorów, określać sposób likwidacji i cele, na jakie przeznaczony zostanie majątek Klubu.

 

Aktualny statut wprowadzony Uchwałą Walnego Zebrania LSKT z dnia 2 kwietnia 2011 roku.